VRAK LIETADLA JUNKERS 87 STUKA (Sturzkampfflugzeug)

Názov znamená vlastne strmhlavo útočiace lietadlo. Bolo vyrobené v Nemecku, bol to bombardér z obdobia 2. svetovej vojny. Prvýkrát vzlietol v roku 1935 a bombardoval presne rôzne ciele. Lietadlo bolo zostrelené 12. marca 1941 protivzdušnou obranou Jugoslávie. Poklop lietadla bol pravdepodobne otvorený, čo by znamenalo, že sa dvojčlenná posádka pravdepodobne zachránila.

 

Dĺžka vraku: 11 m

Minimálna hĺbka: 24 m

Maximálna hĺbka: približne 28 m

Prúdy: prevažne slabšie

Vhodnosť: je to vhodné skôr pre pokročilých

Dno: piesočnaté

Ryby: veľké množstvo rýb tu nie je, aj keď sa tu dajú nájsť

Poznámka: vrak je celkom fajn, nečakajte nejaký veľký zázrak. Vrak si obhliadnete relatívne rýchlo. Motor, ktorý sa odtrhol je kúsok pred vrakom. K vraku vedie lano s bójkou.

VRAK LODE VIS (Admiral Josip Broz)

Bola to Juhoslávska loď prezidenta Josipa Broza nazývaného aj Tito. Bola postavená v roku 1956 ako veliteľská loď námorníctva. Trup lode je z ocele avšak paluba bola z hliníka, pod ktorou je strojovňa. Loď bola poháňaná dvoma motormi s výkonom 1000 koní a dokázala nabrať rýchlosť 17 uzlov. Bol tu luxusný salón, kde sa často zdržiavali a zabávali celebrity a politici.  Bola umelo potopená.

Dĺžka vraku: 58 m

Minimálna hĺbka: 20 m

Maximálna hĺbka: približne 35 m

Prúdy: prevažne slabšie

Vhodnosť: je to vhodné aj pre začiatočníkov

Dno: piesočnaté

Ryby: rôzne druhy rýb, v strojovni aj tresky

Poznámka: vrak je celkom fajn, dá sa vplávať aj do strojovne na oboch bokoch lode a zároveň sa dá vyplávať aj hore zo strojovne. Je tu aj kormidlo v zadnej časti. Odtiaľ sa dá dostať aj do salónov. Vplávať sa dá aj do kapitánskeho mostíka.

VRAK LODE LUANA

Bol to parník a obchodná loď. Bola postavená v roku 1894, viezla bauxit z Manfredónie do Benátok. Potopila ju mína v roku 1947 a 12 členov posádky zahynulo.

Dĺžka vraku: asi 70 m

Minimálna hĺbka: cca 37 m

Maximálna hĺbka: približne 48 m

Prúdy: niekedy silné

Vhodnosť: je to vhodné pre deep diverov alebo pokročilých nitroxových potápačov, prípadne technických potápačov.

Dno: piesočnaté

Ryby: mnoho tresiek vo väčších počtoch, ropušnice a obrovské húfy bielych rýb.

Poznámka: vrak je celkom pekný, hlavne keď je dobrá viditeľnosť. V zadnej časti je aj kormidlo. Je tu niekoľko priestorov, kde sa dá vplávať do vraku.

VRAK LODE DRAGA

Bola to vlastne bágrovacia loď, ktorá bágrovala piesok. Potopila sa v roku 1960 za zlého počasia, bola preťažená čo spôsobilo trhlinu na prednej časti a začala naberať vodu.

Dĺžka vraku: asi 30 m

Minimálna hĺbka: cca 33 m

Maximálna hĺbka: približne 39 m

Prúdy: niekedy silné

Vhodnosť: je to vhodné pre AOWD alebo nitroxových potápačov, prípadne technických potápačov.

Dno: piesočnaté

Ryby: mnoho tresiek vo väčších počtoch, ropušnica i úhor, videli sme aj kraba pavúčieho

Poznámka: vrak nie je moc veľký, avšak je tu pekný život. Na palube je možné nájsť bágrovaciu lyžicu.

VRAK LODE VARESE

Bola to obchodná loď, ktorá smerovala z Tierstu do Tuniska. Tento vrak leží neďaleko mesta Pula. Loď sa potopila v roku 1915 za zlého počasia, keď sa kapitán lode rozhodol nájsť úkryt v prístave pri meste Pula. V tom loď narazila na mínu prednou časťou a vrak sa potopil.

Dĺžka vraku: asi 60 m

Minimálna hĺbka: cca 30 m

Maximálna hĺbka: približne 40-41 m

Prúdy: niekedy silné

Vhodnosť: je to vhodné pre AOWD alebo nitroxových potápačov, prípadne technických potápačov.

Dno: piesočnaté

Ryby: obrovské húfy rýb, niekedy vrak nie je vidieť kvôli rybám.

Poznámka: vrak nie je až tak atraktívny, sú tu úložné priestory, je tu vidieť časť strojovne, je tu mnoho rybárskych sietí, avšak nie sú nebezpečné. Ale život je tu bohatý

VRAK LIETADLA B-24 LIBERATOR TULSAMERICAN

Tento vrak leží pri ostrove Pražanj. Je to lieatadlo z II. svetovej vojny, ktoré sa potopilo 17. decembra 1944. Bol to ťažký bombardér, ktorý sa rozlomil po páde na hladinu. Bol to posledný typ,ktorý vyrábali. Nápis Tulsamerican bolo vytlačené na predku lietadla. Bolo poškodené nad Nemeckom, neskôr došlo palivo a pri pokuse pristáť na hladine rozlomilo lietadlo. Traja členovia posádky zomreli a sedem ľudí zachránili.

Dĺžka vraku: neudané

Minimálna hĺbka: 39-40 m je jedna časť (krajšia)

Maximálna hĺbka: 50-53 m je druhá časť (menej atraktívna)

Prúdy: mierne

Vhodnosť: keďže je tu dosť veľká hĺbka plytšia časť vraku pre deep diverov prípadne technických potápačov a hlbšia iba pre technických potápačov.

Dno: piesočnaté

Ryby: mnoho malých rýb hlavne okolo krídiel, pri hlbšej časti hlavne tresky a ropušnice.

Poznámka: plytšia časť vraku je atraktívnejšia na pohľad a fotenie, kde možno vidieť motory s vrtuľou, takisto koleso (na podvozku), krídla, v hlbšej časti je chvostová časť lietadla. Je neďaleko od steny. Fixné lano je medzi dvoma časťami. (sever-juh orientácia)

VRAK LODE LEDENIK

Tento vrak leží pri ostrove Sestrunj. Potopila sa v roku 2008, v peknom počasí. Bola naklonená na jednu stranu. Bola to obchodná ľoď, ktorá viezla mrazené sardinky. Posádka sa zachránila, lebo vyplávali na blízky ostrov. Potopila sa za dve hodiny.

Dĺžka vraku: asi 70 m

Minimálna hĺbka: 7 m

Maximálna hĺbka: asi 28 m

Prúdy: takmer žiadne

Vhodnosť: aj pre začiatočníkov, samozrejme vnútorné časti skôr pre pokročilých alevo vrakových potápačov.

Dno: piesočnaté

Ryby: nebolo ich veľa, vo vnútri vraku boli aj väčšie.

Poznámka: veľmi pekný vrak, je vcelku, leží na ľavoboku, dá sa vplávať aj do úložného priestoru, kde sú palety popadané (tu pozor lebo niektoré sú ešte hore a mohli by padnúť), ďalej sú dvere, ktoré vedú do kormideľne, je tu monitor s klávesnicou. Dvere sú aj hore aj dole, čiže sa dá vyplávať z oboch strán. Ďalšia miestnosť je strojovňa, je dosť úzky prielez, čiže len skúseným potápačom a s malou fľašou. Strojovňa samotná je už priestranná. Potom som tu našiel aj malú asi kajutu.

VRAK LODE FORTUNAL

Tento vrak sa nachádza asi 30 min. od mesta Komiža na Vise. Bola to pravdepodobne rybárska ľoď. Leží hneď za jedným útesom. Je mierne naklonený k ľavoboku. Je takmer v celku.

Viditeľnosť: 20-25 m

Prúdy: žiadne

Hĺbka: 40-48 m

Dĺžka vraku: asi 20 m

Šírka vraku: asi 4-5 m

Vhodnosť: pre pokročilých alebo technických potápačov.

Dno: pisočnaté

Ryby: malé ryby,ale nie veľa

Poznámka: celkom pekný vrak, nepotrebujete tu stráviť veľa času, keď sa vyberiete popri stene v 15 m nájdete menšiu jaskyňu, za touto jaskyňou je po cca 15 min. plávania ďalšia v 5 m a je dlhá asi 35 m, je dosť úzka,ale je naozaj pekná.

VRAK LODE BRIONI

Tento vrak leží pri ostrove Ravnik neďaleko Visu, asi 70 min plavby z Komiže. Bol to osobno-nákladný parník. Bol poháňaný parou, dokázal ísť rýchlosťou 12,5 uzlov. Podľa diskusií sa potopil v roku 1930 kvôli búrke a zlej viditeľnosti narazil na skaly. Vtedy prevážala tabak a víno. Nevie sa či pri potopení došlo k stratám na živote. Ľoď leží na ľavoboku a je v celkom dobrom stave.

Viditeľnosť: 15-20 m

Prúdy: žiadne alebo len slabé

Hĺbka: 45-63 m

Dĺžka vraku: 68 m

Šírka vraku: 9,5 m

Vhodnosť: len pre potápačov s kurzami Deep diver, Technical diver

Dno: piesočnaté

Ryby: vidieť tu ropušnice, menšie aj väčšie ryby

Poznámka: Je to pekný vrak, ale pozor na hĺbku. Dajú sa tu robiť aj menšie penetrácie dovnútra (treba mať kvalitné svetlo), dekompresiu možno robiť pekne pri stene. Vrak leží zadnou časťou ku stene,najväčšia hĺbka je pri predku ľode.

VRAK LODE TETI

Leží neďaleko Komiže (Vis) pri malom ostrovčeku Mali Barjak s majákom. Bol to nákladný parník, ktorý bol vyrobený v roku 1883 v USA. Potopila sa v máji roku 1930. Príčina potopenia bola chyba v navigácii a búrka, ktorá zničila celú prednú časť ľode, zadná časť je pokope.

Viditeľnosť: 20-25 m

Prúdy: žiadne alebo slabé

Hĺbka: 10-34 m

Dĺžka vraku: 72 m

Šírka vraku: 8 m

Vhodnosť: aj pre začiatočníkov a ideálny je tu nitrox

Dno: piesočnaté

Ryby: murény, úhory, ropušnice, menšie ryby, pod ľoďou homáre.

Poznámka: Je to fajn vrak, hlavne zadná časť je celá, hlavnou atrakcou sú tu drzé úhory, ktoré plávajú okolo potápačov, narážajú do nich, dajú sa pohladkať, sú občas kŕmené divemastermi. Nájsť ich možno na ľavoboku ľode asi v 28-30 m hĺbke. Keď ich chcete sledovať dlho je ideálny nitrox.

VRAK LODE VASSILIOS T.

Táto loď je potopená asi 20 min od mesta Komiža pri ostrove Vis, pri majáku. Leží na ľavoboku. Bol to nákladný parník, ktorý pravdepodobne viezol uhlie. Bol vyrobený v Japonsku v roku 1920. Príčinou potopenia bol náraz na skaly. Potopila sa v roku 1939 v noci, príčinou nárazu bola porucha na kormidle. Ďalšia teória hovorí, že sa nestala žiadna porucha, potopili ju zámerne kvôli poisťovaciemu podvodu.

Viditeľnosť: 15-25 m

Prúdy: slabé, ale občas veľmi silné

Hĺbka: 25-55 m

Dĺžka vraku: 104 m

Šírka vraku: 15,1 m

Vhodnosť: len pre pokročilých potápačov, zadná časť skôr pre technických potápačov

Dno: piesočnaté

Ryby: je tu množstvo rýb, hlavne menších

Poznámka: do niektorých miestností sa dá vplávať, hlavne kde bolo uložené uhlie, zaujímavý a pekný vrak. V poslednej miestnosti je ľodný šrób, ktorý leží na dne. V zadnej časti vraku je vidieť aj namontovaný ľodný šrób. Keďže vrak je blízko pobrežia-steny je ideálne robiť dekompresiu na stene, nie pri lane, je to zaujímavejšie.

VRAK LODE BARON GAUTSCH (Istria)

Baron Gautsch bol luxusný parník, ktorý sa potopil v roku 1914, keď ho potopila mína. Potopil sa veľmi rýchlo a preto väčšina ľudí nestihla uniknúť smrti a veľa ľudí zhorelo kvôli výbuchu. Zachránilo sa 159 ľudí a 177 prišlo o život. Vrak je už dosť rozobratý, pretože ho rozkrádali keď sa ešte dalo, hlavne rakušania, pretože si mysleli, že im ľoď patrí a majú na to právo. Teraz je ľoď chránená a čokoľvek si vziať z ľode je zakázané. Vrak má strašne veľa otvorov, dá sa plávať rôznymi chodbami, horné poschodia sú dobre presvetlené. Prvé 2 horné poschodia sú celkom vhodné pre bezpečný ponor.  Za ponor na tento vrak zaplatíte cca 40-42 EUR.

Viditeľnosť: je rozdieľna, závisí od prúdov, počtu a kvality potápačov. Pohybuje sa od 5-20 m.

Prúdy: slabšie

Max. hĺbka: 42 m

Dĺžka vraku: 84,5 m

Šírka vraku: 11,64 m

Vhodnosť: len pre pokročilých potápačov, nitroxových a technických potápačov. Nižšie poschodia vyžadujú kurz Wreck diver.

Dno: piesočnaté

Ryby: neskutočné množstvo rýb

Poznámka: Je to najkrajší vrak Jadranu. Hovorí sa mu: „TITANIC JADRANU“.

VRAK LODE TA-35 GIUZEPPE DEZZA (Istria)

Bola to torpédová ľoď, ktorá pravdepodobne stroskotala kvôli nájazde na mínu. 1/3 ľode je zničená, asi 40 m ľode sa zachovalo. Môžeme tu nájsť 2 delá. Postupne sa tento vrak tiež rozpadáva. Nie je tu možné urobiť penetráciu, na ľavoboku sú urobené diery do vraku, ale je tu málo miesta na preplávanie.

Viditeľnosť: striedavá od 3-15 m

Max. hĺbka: 33 m

Dĺžka vraku: asi 40 m (súčasná dĺžka)

Šírka vraku: asi 6-10 m

Vhodnosť: pre pokročilých potápačov, nitroxových potápačov

Dno: piesočnaté

Ryby: vidieť tu dosť často ropušnice väčších rozmerov, malých rýb je tu tiež dosť.

Poznámka: zaujímavé sú hlavne delá, ináč penetrácia nie je možná.

VRAK LODE ISTRA- HANS SCHMIDT (Istria, Rovinj)

Tento vrak stroskotal 24. januára v roku 1943, kedy narazil na mínu. Predná časť ľode je oddelená od zadnej časti. Vedľa vraku môžeme nájsť predmety podobné bombám, alebo mínometným mínam. V zadnej časti vraku je dobre vidieť ľodný šrób a ľodné kormidlo. Na tomto vraku môžeme spraviť menšie penetrácie. Sú tu miestnosti, niečo ako strojovňa, kajuty a pod. Kapitánsky mostík sa rozpadol. Sú tu takisto rybárske siete, takže treba dávať pozor.

Viditeľnosť: býva premenlivá, od 5-15 m

Prúdy: niekedy sú tu aj silnejšie prúdy

Max. hĺbka: 41 m

Dĺžka vraku: 113 m

Šírka vraku: 15,3 m

Výška vraku: 6 m

Vhodnosť: pre pokročilých potápačov, prípadne technických potápačov. Na penetráciu je vhodný kurz wreck diver.

Dno: pisočnaté

Ryby: môžeme tu stretnúť aj úhorov hlavne vo vnútri, okolo vraku množstvo malých rýb.

Poznámka: Je to tiež jeden pekný vrak, možnosť penetrácie.

VRAK LODE PELTASTIS (Ostrov Krk)

Tento vrak sa nachádza pri mestečku Šilo. Je potopený neďaleko prístavu. Vrak sa potopil počas búrky v roku 1968, keď narazila na okolité skaly. Je tu pisočnaté dno keďže kotva loď neudržala narazila na skaly. Bola to nákladná loď. Z 12 členov posádky prežili štyria. Pri prvom potápaní tu rakúzsky potápač našiel telo na kapitánskom mostíku, a tým sa potvrdila tradícia- kapitán ľode sa potápa so svojou ľoďou. Na vrak zaplatíme za ponor asi 30 EUR.

Viditeľnosť: niekedy je tu dosť slabá, hlavne blízko dna kde je ľodný šrób. Niekedy však nájdeme slušnú viditeľnosť. Pohybuje sa od 2-15 m.

Prúdy: Občas sa tu stretneme so silnejšími prúdmi

Max. hĺbka: 33 m

Dĺžka vraku: 60,15 m

Šírka vraku: 9,30 m

Vhodnosť: aj pre začiatočníkov, ale skôr skúsenejším pokročilým potápačom, nitroxovým, technickým potápačom, preniknutie do vnútra vraku vyžaduje kurz Wreck Diver.

Dno: Piesočnaté

Ryby: Je tu vcelku veľké množstvo rýb

Poznámka: Zadná časť vraku je zaujímavejšia, dá sa dostať aj k motoru, treba byť opatrný. Je tu viac miestností kde sa dá dostať, ale odporúčam iba skúseným potápačom (keďže sa tu stala aj smrteľná nehoda)

VRAK RIBOLOVAČ (ostrov Brač)

Tento vrak leží pri ostrove Brač. Bola to pravdepodobne rybárska ľoď. Už je dosť v zlom stave, rozpadáva sa. Je asi 60 m od brehu.

Viditeľnosť: 5-15 m

Prúdy: mierne

Max. hĺbka: 22 m

Vhodnosť: aj pre začiatočníkov

Dno: piesočnato-skalnaté

Ryby: Bolo tu viac malých rýb

Poznámka: Nie je to až tak atraktívny vrak, nedá sa nikde vplávať, zlý stav vraku.