VRAK PONORKY MALJUTKA

Nedávno objavená ponorka typu M-102 (Maljutka), ruského pôvodu, bola v roku 1955 darovaná poľskému námorníctvu.
Neskôr bola zámerne potopená.

Dno: piesočnaté

Vrak: asi 50 m dlhá ponorka, pre mňa nie moc záživný vrak, nie je moc vecí, na ktoré by sme sa tu mohli pozerať. Ide skôr o pocit, že sa potápate na ponorke.

Viditeľnosť: býva rôzna, 1-6 m

Minimálna hĺbka vraku: asi 28 m

Maximálna hĺbka: asi 30 m

Zdroj: Roman Virt (Malý atlas poľských vrakov)

VRAK LODE GROŹNY

Bol to rýchly čln na prenasledovanie a ničenie ponoriek. Prvé lode pre tento účel polské vojská získali v roku 1946 od Sovietskeho zväzu. Jednalo sa o takmer nové lode z roku 1944. Boli to plavidlá triedy BO (Bolšoj Ochotnik) Neskôr tieto plavidla boli premenované na trojcíferné čísla a Groźny dostal 368. V 70. rokoch minulého storočia boli tieto plavidlá nahradené modernejšími.

Tento vrak bol potopený ako cvičný vrak na cvičenie vojenských potápačov.Momentálne leží neďaleko prístavu a je často navštevovaný.

Dno: piesočnaté

Vrak: dlhý 52,3 m a 6,5 m široký, poháňaný tromi motormi o výkone 1100 koní. Výzbroj bolo delo 85 mm kaliberu, dve delá 37 mm kaliberu, 6 guľometov, dva vrhače hlbinných púm typu MBM-1, dva štvorhlavňové raketomety pre odpalovanie protiponorkových rakiet.

Viditeľnosť: striedavá, vrak leží pomerne plytko, čiže pri teplejšej vode býva niekedy len 1-2 m, niekedy o dosť viac

Minimálna hĺbka: 12 m

Maximálna hĺbka: 18 m

Zdroj: Roman Virt (Malý Atlas poľských vrakov)

VRAK LODE TRALOWIEC MUNIN (Minolovka)

Bola to loď určená či už na kladenie mín,ale i vyzdvihovanie. Míny lovili pomocou oceľových sietí alebo ich priamo odstrelovali.
Boli to väčšinou prerobené rybárske lode. Boli na ne namontované protilietadlové delá a guľomety, zosilnený pancier a navijáky na kldenie sietí.

Potopil sa 18. marca 1945 pri kolízii s neznámym plavidlom. Posádka sa zachránila.

Dno: piesočnaté

Vrak: 41,5 m dlhý, široký cez 7 m, výzbroj kanón 10,5 cm kaliberu, 1 protilietadlový kanón 37 mm kaliberu a 2 protielietadlové kanóny 20 mm kaliberu.Veľmi zachovalé je aj kormidlo z dreva. Pekne viditeľná je aj kotva na predku lode.

Viditeľnosť: býva premenlivá asi 3-6 m

Minimálna hĺbka: asi 33 m

Maximálna hĺbka: asi 40 m

Niektoré informácie boli kopírované z publikácie Malý atlas poľských vrakov (Roman Virt)

VRAK LODE ABILLA (Hel)

Tento vrak sa potopil pred rokom 1924. Príčiny potopenia nie sú známe, ale pravdepodobne možno vylúčiť vojnu. Bol to parný remorkér. Bola to masívna loď. Leží asi 8-10 minút od prístavu. Bol to parný stroj s troma kotlami.
Je často navštevovaný.

Dno: piesočnaté s korýtkami.

Vrak: je dlhý asi 37 m, šírka cez 7 m, môžeme tu nájsť spadnutý komín cez,ktorý sa dá preplávať. V zadnej časti vraku je miestnosť kde bola strojovňa. Vedú sem schody,ale priestor veľmi úzký, takže neodporúčam vliezť. Keď sem vleziete, po zakalení ťažko hľadať otvor.
V prednej časti sú ďalšie neznáme miestnosti.

Viditeľnosť: vcelku dobrá keďže je vrak hlbšie. Býva od 2-6 m

Minimálna hĺbka: asi 38m

Maximálna hĺbka: asi 47 m

Niektoré informácie boli kopírované z publikácie Malý atlas poľských vrakov (Roman Virt)

VRAK LODE BRYZA (HEL)

Umelo potopený vrak v prístave pri meste Hel. Dá sa na neho potápať aj z brehu. Vrak bol potopený v auguste roku 2009.
Je to dobrý vrak na cvičenie, preliezanie. Všetky nebezpečné miesta a časti boli odstránené. Sú tu mnohé priestory na penetráciu.

Dno: piesočnaté s množstvom korýtok.

Vrak: je asi 30 m dlhý, najhlbšia časť je v zadnej časti, množstvo priestorov

Viditeľnosť: premenlivá,ale býva tak 3-6 m

Minimálna hĺbka: cca 12 m

Maximálna hĺbka: 20 m

VRAK AFFAIRE (ostrov Bornholm)

Bola to plachetnica, ktorá viezla náklad pravdepodobne repky z Rigy do Anglicka, keď sa na mori rozpútala búrka.
Kapitán hľadal úkryt pri ostrove Bornholm. Posádka sa snaží prečkať búrku na východnej strane ostrova. Posádka bojuje o záchranu ľode avšak po nejakej dobe sa ľoď potápa v decembri roku 1893.
Bol nájdený v roku 1976, mala vysoké sťažne, ktoré trebalo odrezať, pretože zavadzali miestnym rybárom.

Dno: je piesočnaté, rovné.

Vrak: je asi 50 m dlhý, vo veľmi zachovalom stave, vedľa vraku môžeme vidieť dosky, pozostatky sťažňov,je mierne naklonený na ľavoboku. Sú tu malé otvory, ktoré vedú do podpalubia, ale zmestiť sa tam nedá,preto neodporúčam tam liezť.

Živočíchy: videli sme tu dosť medúz, ryby neboli.

Viditeľnosť: aj 20 m

Minimálna hĺbka: 40 m

Maximálna hĺbka: 42 m

VRAK PONORKY WHISKY (ostrov Bornhom)

Tento vrak samozrejme mal iný názov, ktorý nie je známy, ale prezývajú ho whisky.
Bola to ponorka typu XXI (diesel-elektrická ponorka), tieto ponorky boli konštruované tak, aby väčšinu času mohli stráviť pod hladinou. Mohli sa potopiť do hĺbky 300 m.

Bola to ruská ponorka, ktorá bola nájdená v roku 1989 blízko ostrova Bornholm. Ponorka sa potopila v roku 1984 počas vlečenia zo ZSSR do prístavu v Belgicku, kde mala byť vyradená. Najskôr vrak ležal v hĺbke 25 m a potom bol presunutý hlbšie.
Je takmer nedotknutá, okrem drobných poškodení.

Dĺžka vraku: 76 m

Šírka vraku: 11 m

Výška vraku: 8 m

Vrak: vo veľmi dobrom stave, vidieť aj šrób v zadnej časti. V strede ponorky je malý otvor, kde sa dá vniknúť,ale len bez stage a malými fľašami. Neodporúčam!

Dno: piesočnaté, preto je vrak veľmi dobre viditeľný.

Živočíchy: treska baltická

Minimálna hĺbka: 30 m

Maximálna hĺbka: 38-40 m

Viditeľnosť: 20 m